خدمات

أولياء أمور يشكون تأخير أولادهم الالتحاق بالمدارس التجريبية

السبت 16/فبراير/2019 - 05:05 م
السبورة
كتبت - كريمه موسى
 
تقدم عدد كبير من اولياء الامور بسرد اهم المشاكل التى تواجههم  أثناء التقديم  لأطفالهم فى التعليم التجريبي وخاصة انهم قاموا بالتسجيل على موقع وزارة الترببة وااتعليم فى شهر يونيو الماضى منهم من تم قبولهم ومنهم ينتظر اسماء نزول اولادهم فى كشوفات التنسيق ومنهم من يطلب مراعاة التوزبع الجغرافى فى التنسيق.


قالت ميادة محمود احد اولياء الأمور "مفيش مكان في الإدارة التابع لها السكن وبنقدم خارج الإدارة وكمان معايا ابن في مدرسة خارج الإدارة وقدمت لابني السنة دي في المرحلة الأخيرة بعد فتح المربع السكني في المدرسة اللي بالفعل متسكن فيها اخوه وكانت في المرحلة الأخيرة واقفه عند سن 5 سنوات فقط وانا ابني عمره 5 سنوات و4 شهور و14 يوما، ومع ذلك لم يتم قبوله والله اعلم هيتسكن في أي مدرسة وتبع أي إدارة وهيكون واحد فين واحد في ناحية تانية خالص وكدا كدا الاتنين خارج إدارة المربع السكني التجرببى".


وأضافت اميرة ضياء "اكبر مهزلة التنسيق السنة دى بجد انا ابنتى وابن اخويا خمس سنين و5 شهور ولحد دلوقتى ما اتسكنوش فى مدارس، وفى المديرية يقولوا لازم يسكنوهم فى اى ادارة يعنى دى لو اتسكنوا فى اى ادارة وبعدين رفضوا تحوليهم فى اولى وتيجى باه عشان تحولى فى اوادلى ما ترفيش حاجه كده منتهى العك اللى فى الدنيا.


وقالت نورة "أنا مقدمة لبنتي إدارة  عين شمس، ولم يتم  تسكينها حتى الآن بالرغم  من انهم سكنوا أولاد اصغر سننا  وكل من روح المديرية يدونا مواعيد وتتطلع كلها خطأ، ابنتي  عمرها  ٥ سنين و١١ شهر و٢٢ يوما  ولسه مش عارفة  مدرستها  فين ولا هتتسكن ولا لأ ".


واكد عدد كبير من اولياء الامور على الخوف من عدم قبول اولادهم وتضيع عليهم سنة كاملة وايضا عدم مراعاة التوزيع الجغرافى اثناء التنسق. 

تعليقات Facebook