السبت 20 أبريل 2024
رئيس مجلس الإدارة
محمد ابراهيم نافع
رئيس التحرير
محمد الصايم
تغريدة وبوست

الفوضي تضرب المدينة الجامعية بجامعة الأزهر.. وطالبة تستغيث :"أحنا تقريبا في الشارع"

الإثنين 01/مارس/2021 - 10:50 م
ارشيفية
ارشيفية

قالت أميرة المصري طالبة في جامعة الأزهر في تدينه لها علي جروب المدينة الجامعية بجامعة الأزهر،"احنا دلوقتي يعتبر في الشارع بعد ما خرجنا من الامتحان عشان نروح نذاكر المادة اللي جاية بعد بكرا ،نيجي نلاقيهم واخدين مراتب السراير وهما اصلا اللي ناقلينا مبني ج ".


وأضافت أميرة يعني كان قدامهم شهر كامل ما عرفوش يوزعو البنات في أماكنهم وينظمونا ،لسه جايين ياخدو إجراءات طبية دلوقتي واحنا في الامتحان نذاكر احنا ولا نقعد نعيط ولا نعمل اي دلوقتي واحنا عندنا امتحان وكل شوية رئيس الجامعه ومديرة المدينة نزلو فين بقي رئيس الجامعه ومديرة المدينة تشوف 600طالبة منقولين من مبني أ لي مبني ج و الشؤون خرجوهم وهما في الامتحان ،انتو بتعملو اي فينا يعني دلوقتي ؟! نبات في الشارع يعني ولا اي مش فاهمين ؟!.


وفي سياق مغاير أقر مجلس الجامعات الخاصة والأهلية، في اجتماعه الدوري، عدد من الضوابط الخاصة بتخرج طلابالجامعات الخاصة والأهلية.

 والتي تتضمن الأتي:


- استيفاء الحد الأدنى، لعدد الفصول الدراسية، الذي قرره المجلس، وفي حالة الطالب المحول، يتم احتساب عدد الفصول الدراسية، اللازمة للتخرج، وذلك اعتباراً من قيد الطالب في ذات التخصص، فيالجامعة المحول منها، والجامعة المحول إليها.