Advertisements

محمود مرسي يمنح جميل راتب دور العمر

الخميس 01/أبريل/2021 - 04:10 م
جميل-راتب-ومحمود-مرسي
جميل-راتب-ومحمود-مرسي
 
Advertisements
روي الناقد طارق الشناوي عن كواليس مسلسل "الراية البيضا" ان دور "مفيد أبو الغار" اللي قدمه جميل راتب في المسلسل كان المفروض يقدمه محمود مرسي، لكن محمود مرسي بعد ما قرأ السيناريو اعتذر عنه و قال لاسامة انور عكاشة ومحمد فاضل قالهم :"الدور بينادي صاحبه وصاحبه بلا منازع هو جميل راتب".


عكاشة وفاضل مخدوش برأي محمود مرسي وراحوا عرضوا الدور على كمال الشناوي اللي رفضه برضو، فمفضلش قدامهم غير جميل راتب، وافق جميل على الدور وقدم به واحد من أهم اعماله الدرامية على الاطلاق مش بس كتمثيل ولكن كمان كجماهيرية.


وبعد النجاح الكبير للمسلسل جميل راتب عرف ان محمود مرسي اعتذر عن الدور ورشحه له فراح له بنفسه وشكره مش بس على ترشيحه ولكن كمان على ثقته في ان محدش هيعمل الدور زيه وقد كان.


وجميل راتب ممثل مصري ولد في القاهرة وبدأ حياته الفنية في عام 1946 من خلال السينما في أول فيلم له "أنا الشرق"، ثم اتجه للمسرح وعاد مرة أخرى للسينما في منتصف السبعينيات وقام بتقديم نحو 67 فيلماً، شارك أيضاً جميل راتب في بعض الأعمال الأجنبية بالإنجليزية والفرنسية ومن أبرزها فيلم لورانس العرب وغيرها كما شارك أيضاً في العديد من المسلسلات التلفزيونية، تم تكريمه عدة مرات وتوفي في سبتمبر 2018.
Advertisements

تعليقات Facebook