Advertisements

طارق شوقى يوجه 7 رسائل مهمة.. تعرف عليها

الأربعاء 07/أبريل/2021 - 02:22 م
الدكتور طارق شوقى
الدكتور طارق شوقى
كتبت - هدى حسنى
 
Advertisements
وجه الدكتور طارق شوقى، وزير التربية والتعليم والتعليم الفنى، 7 رسائل مهمة الى جميع الطلاب واولياء الامور بشأن تطوير التعليم والخطط التى تنفذها الوزارة والتى جاءت كالتالى:


1- بدأت وزارة التربية والتعليم قبل 4 سنوات بناء مناهج جديدة، وهناك مناهج من كي جي 1 وحتى الصف الثالث الابتدائي موجودة على أرض الواقع وجميعها جديدة.

2- انتهت وزارة التربية والتعليم من مناهج الصف الرابع الابتدائي، والمناهج الجديدة تتضمن رفع وعي الطلاب من الناحية الأثرية والسياحية، بالاتفاق مع وزارة السياحة والآثار، وذلك قبل موكب المومياوات الملكية بفترة طويلة، والمناهج موجود بها في المناهج القيم المتعلقة بالسياحة، وأخلاقيات التعامل مع المناطق الأثرية والسياحية.

3- الرموز الهيروغليفية موجودة بالفعل في كتب الصف الرابع الابتدائي الذي يتم طباعته الفترة الحالية، لكن ليس هناك مادة خاصة بالهيروغليفية، وهناك تركيز كبير جدا عليها في كتب التعليم الجديدة سواء باللغة العربية أو الإنجليزية.

4- «كل اللي في فات مرحلة واللي جاي مرحلة تانية، يعني من الصف الرابع الابتدائي من سبتمبر المقبل هيدرسوا مواد جديدة عمرها ما كانت موجودة، زي مادة مهارات مهنية وتقنية ومعلوماتية واتصالات، ومادة ICT لرابعة ابتدائي».

5- «لما عملنا امتحان إلكتروني للصف الأول الثانوي في فبراير 80% من الدفعة غشوا الامتحان، و20% من الدفعة اللي حلوه بأمانة»، والغش يظهر جليا عندما نرى أن متوسط الدفعة التي عددها 650 ألف طالب، في مادة مثل الجغرافيا حاصلة على 97% و في الرياضيات 94%.

6- «عشان الـ20% من الطلاب اللي أدوا الامتحان بأمانة لازم نعمل تقييم مضبوط، ومنقدرش ناخد نمرة باظت بسبب الغش واعتد بها، قولنا يبقى الدفعة تتقيم بشكل ورقي».

7- وجّه وزير التربية والتعليم رسالة للطلاب، قال فيها: «مش كنتم بتقولوا السيستم بيقع وبتتوتروا في اللجان، إحنا بقى هنمتحنكم ورقي ونجيب مراقب من برا المدرسة ونصحح الامتحان بطرق حديثة عشان نقفل عمليات الغش ونعرف الولاد مستواهم الحقيقي، إحنا قادرين نعمله تابلت، بس فيه مهزلة غش، ومعندناش استعداد نبوظ امتحان ونفقده معناه».
Advertisements

تعليقات Facebook