الخميس 25 أبريل 2024
رئيس مجلس الإدارة
محمد ابراهيم نافع
رئيس التحرير
محمد الصايم
نقابات وائتلافات

أولياء الأمور يحملون "التربية التعليم" مسئولية انتحار الطلاب بسبب الامتحانات.. "مش عارفين يظبطوا المنظومة"

الثلاثاء 08/يونيو/2021 - 07:12 م
أرشيفية
أرشيفية

طرح ائتلاف اولياء أمور مصر، برئاسة داليا الحزاوي، سؤال على أعضاء الجروب علي موقع التواصل الاجتماعي فيسبوك بشأن اسباب انتحار الطلاب عقب خوض الامتحانات، وذلك عقب وفاة طالبة في الشهادة الاعدادية في محافظة المنوفية والتي تعرضت لانهيار عصبي بسبب صعوبة امتحان اللغة الانجليزية.
 
وتفاعل أولياء الأمور من الأمهات على صفحة ائتلاف اولياء امور مصر ، في الفيس بوك، حيث قالت ولي أمر: "الاهل رقم واحد بعد كدا منظومه التعليم".

واضاف ولي امر "لانها خايفة من اهلها فى اهالى تزعق لاولادها على الامتحانات والدرجات مع انى مش شايفة ان الدرجات والامتحان هما بس الى بيقيمو الطالب انا بنتى السنادى كانت اعدادية القاهرة وفى مادة نسيت فيها سوال وكانت مضايقة انا الى هدتها وهونت عليها".

وقال ولي أمر اخري "الأهل اللي شحنوا بزياده المسئولين اللي مش عارفين يظبطوا المنظومه و مستمرين" .


واضافت اخري اى حد فهمها ان الامتحان نهايه المطاف وحطوها تحت ضغط، بينما قال ولي أمر حسبي الله ونعم الوكيل في المسؤل عن كدا الأهل اية بس في السنة الغريبه دي دا الأهل كانت بتعاني مع الأولاد وشايفه الاولاد بتجاذف بحياتها في السناتر ومش عارفين نعملهم حاجه علشان يلحقوا يخلصوا المنهج قبل الامتحان بأسبوع".


أصدر الدكتور طارق شوقي وزير التربية والتعليم، تصريحات مفاجئة بشأن"حل الامتحان إلكترونياً على التابلت وورقياً في البابل شيت" علي صفحتة علي موقع فيسبوك، واليكم نص التصريحات:

لجميع الطلاب الذين استلموا التابلت:
- يكون حل الامتحان إلكترونياً على التابلت وورقياً في البابل شيت.

- على الطالب رصد الإجابات في البابل شيت بشكل منظم وواضح وهذا "يعتبر إلزاميا" حتى يطمئن الطالب على تسجيل إجاباته ولا يخشى أى مشكلة قد الخوادم أو الكهرباء.
- رصد الاجابات على التابلت في نفس اللحظة يضمن وجود نسخة إضافية من إجابات الطالب وتصحيح الكتروني اضافي للتاكد من سلامة وجودة التصحيح.