السبت 20 أبريل 2024
رئيس مجلس الإدارة
محمد ابراهيم نافع
رئيس التحرير
محمد الصايم
أخبار التعليم

تصريحات هامة لوزير التربية والتعليم بشأن امتحانات الترم الأول

الأحد 16/يناير/2022 - 11:47 م
أرشيفية
أرشيفية

ن️نشر ملخص تصريحات الدكتور طارق شوقي وزير التربية والتعليم في مداخلة هاتفية ببرنامج "آخر النهار" والمذاع علي قناة النهار وتضمن التالي:

 - مفيش «بعبع» في امتحانات رابعة ابتدائي.. و«الشبكات زي الفل»

- امتحانات الصف الرابع الابتدائي تسير بشكل جيد، قائلا: "مفيش بعبع في امتحانات رابعة ابتدائي".

- أنه يتمنى أن يصبح أولياء الأمور أهدأ في التيرم الثاني من الصف الرابع الابتدائي.

- عن حديث أولياء الأمور حول وجود أزمة في شبكات المدارس، وأن هذا السبب في تغيير قرار امتحان الصف الأول والثاني ثانوي من إلكتروني إلى ورقي، قال: "التشكك أصبح اسلوب حياة في مصر، والشبكات زي الفل وهنعمل عليها الامتحانات لما نقرر ده".

- "الامتحانات الإلكترونية مش دايما أحسن حاجة، والشبكات أفضل مما كانت عليها بمراحل ومفيش مشكلة في الشبكات".

- "الأولاد المفروض تفهم وتيجي تحل، وكلنا كنا في مدارس والامتحان اللي بيجيلنا بنحله، أما طريقة الامتحان وشكله فهو أمر يخص المؤسسات التعليمية مش هنعمل استفتاء عشان نمتحن الأولاد".

- "للأسف كلام الأهالي عن امتحان أولى وثانية ثانوي أمر غريب، لأن لما يبقى الامتحان 3 نقاط في التابلت و3 في الورق، ويتم في النهاية الاستقرار على إجابة الـ 6 أسئلة في الورق فقط ايه الفرق؟".

- "المبالغة زيادة أوي ده امتحان تيرم بيحصل طول عمره في ورق، والطالب يكون جاهزا للحل سواء في ورقة أو في تابلت واحنا نقول الامتحان يكون في ورق أو تابلت".

- أن تساؤلات أولياء الأمور في الموضوعات التعليمية زادت عن حدها، مشيرا إلى أن الأهالي عليهم توفير بيئة جيدة للطلاب حتى يتم تجهيزهم للامتحان بأي شكل.



♦️تساؤلات أولياء الأمور في الموضوعات التعليمية "زادت عن حده