رئيس مجلس الإدارة
محمد ابراهيم نافع
رئيس التحرير
محمد الصايم
مقالات

"فقرزاد" تتحدث عن تعليم "العباد "

الجمعة 08/أبريل/2016 - 12:33 ص

لما كانت (جلسة التطوير الأولي).. فى السنة السادسة عشر من بعد الألفين .. في الإستجابة  للقهر الثالث من توصيات البنك الدولي لخصخصة التعليم 

قالت فقرزاد وهي تحكي عن تطوير التعليم .. ومستقبل العباد :

بلغني أيها الأستاذ التعيس .. عضو هيئة التدريس .. يا من يتم إلهائك في دوامة التفليس .. وشغلوك بتستيف الورق عن التدريس .. وجعلوك تبحث في كل كيس .. عن أي بارقة أمل بهذا الملف الكبيس ..!!

 أن الناس ثائرين في جروبات الفيس .. فقد تجمع منهم لفيف في طابور التسويف .. للشكوى من الوضع المخيف .. واستمرار تطبيق الفكر الغير عفيف .. والذي كان قد بدأ منذ عهد ما قبل النظيف..!!

 

ولما زاد طول الطابور ..  دعا الحاج على الظالم المغرور .. بالويل والثبور وفظائع الأمور .. لكل من  لم يحصل على الاعتماد المجبور .. حتي وصل به الفجور .. بالتهديد  بخصم حوافز الحضور .. وتعليق الساطور بامتحانات زمالة حتى للبروفيسور .. وتسائل  بكل سرور :

 كيف لنا ان نخصخصها والتعليم بالمجان؟  والمؤسسات تعمل بكفاءة ولها شهود عيان..؟!!  إذن نحن لدينا مشكلة قانونية الآن ..!

 فأشار علية المستثمر صاحب مصانع الحديد والألبان  .. وقال له : لك ان تكرر تجربة عمر أفندي زمان..  وفصل قوانينك بمتطلبات البنك الدولي وصاحب الدكان .. ثم طلع معاشات سابقة الأوان .. حتي تصبح كلها في خبر كان ..!

 

 وهنا أقبل عبدو الرادار .. جالب الأخبار .. ومعه منها المزيد لمن يريد.. ولما سألوه عما هناك فعلوه..  قال بالفًم المليان وكأنه شبعان :

اسمعوا يا سادة:  لتشربوا القهوة السادة .. بلغنا من مراسلنا هناك .. أن العبارة في الشيكارة .. وتمرير القوانين مستنية .. ومستويات الخريجين هيا هيا ..  فسألوة عن الميزانية .. قالهم وشكم فى الحيط وفلوسكم ليا ...!!

 

ولما قال المعلم أذية..  للناس المستنية من قٌبل الفجرية .. لبعد الضهرية .. خلاص يافنديه ..  بح  .. خلصت الفلوس المستخبية .. بتاعة القروض ومشروعات التطوير دهية .. وعليكم تدفعوا كل اللى استلفتوة  لية ... يا إما تتنازلوا على مرتباتكم للخصخصة اللى جاية...!!

 

وقبل أن ينتهي الرادار من الكلام .. أقبل المدسوس أبو الغوغاء .. جالب الأنباء وألقي السلام .... قبل أن ينتقل بعضهم الي مقابر الإمام .. ووقف بمؤتمر عام  .. وصاح : مرتباتكم مربوطة .. يادوب تشتروا  بيها كيلو أوطة ..

 

ومش هتزيد .. الا لما تاخدوا الاعتماد الفريد .. والحل في الترديد .. وقعوا معايا على التأييد بدلا من التصعيد .. لتبديد طاقاتكم ومنع الضغط بالتاكيد ..!   

 

شهق ريحان شهقة قوية .. وانتقل الي جنة الرحمن .. بعد أن ترك بنت وولدان .. بمعاش لا يكفي إيجار شقه بحي أبو قردان .. بعد أن سقط بأزمة قلبية .. نتيجة وقوفه م الفجرية للضهرية .. فى تستيف ورق المشروعات الوهمية ..!

وانطلق المستشار المغمور .. واضع هذا الفكر المبتور ..  حنفي بيك البعرور .. طالباُ في حديث للمسئول المغرور ..  بضحكة سخيفة و بكل سرور:

متزودنا يا سعادة البيه .. دة انا بقبض في الساعة الواحدة خمسميت جنية .. ومطلوب للفيلا وحياتك ..  كام الف جنيه... وانا عملتك كل اللى قولتلي علية ..

وهنا تدخل والد الطالب عليش .. وفوقه رداء من الخيش .. يتسائل بشويش .. عن أكل العيش..  ومصروفات تعليم إبنه  وقال: رفعتوا المصاريف ومش عارف أعيش , هو أنا بصرف علية عشان يتعلم..  ولا عشان نقضيها كلنا تلطيش ..!!

 

وهنا ادركت فقرزاد الصباح فسكتت عن التطوير المباح