الأربعاء 15 مايو 2024
رئيس مجلس الإدارة
محمد ابراهيم نافع
رئيس التحرير
محمد الصايم
مقالات

صدمتي من جامعة كفر الشيخ

الجمعة 11/نوفمبر/2016 - 01:54 ص

سافرت من يومين لجامعة كفر الشيخ للمشاركة في مؤتمر عن التربية وكانت اول مرة في حياتي ادخل الجامعة. وبعد الجلسة الافتتاحية تم تنظيم جولة في الجامعة للمشاركين في المؤتمر وكنت منهم.

- الجولة شملت كليات كتير في الجامعة زي صيدلة وعلوم وزراعة والثروة السمكية والمفاجأة الحقيقية بالنسبة لي المستوي الرهيب للجامعة. انشاءات سواء كمباني او معامل او تجهيزات علي اعلى مستوي بمعني الكلمة. كلية الثروة السمكية والمصايد لفتت انتباهي جدا بالمعامل والتصنيع لتعليب الاسماك واحواض الاستزراع السمكي. كلية العلوم والصيدلة والزراعة بمعاملهم والطلاب فيهم. ووجدت فيديو بالصدفة علي اليوتيوب عن الكلية ممكن تشوفوه هنا https://www.youtube.com/watch?v=cyTzBsQi1ZY

- المبهر بمعني الكلمة هو المستشفي الجامعي اللي انتهي وفاضل الافتتاح في شهر 12 الجاي وهيفتتحه الرئيس السيسي. المستشفي على اعلي مستوي بمعني الكلمة سواء 13 غرفة عمليات او 64 غرفة عناية مركزة او معامل او تحاليل او اشعة اجهزة غير غرف اقامة المرضي 7 ادوار والعيادات الخارجية على احدث طراز مبني وغرف كأنك في فندق 7 نجوم مش في مستشفي ولم ار هذا المستوي في اي مستشفي في مصر سواء جامعي او حكومي او خاص. ومهبط الطائرات الهليكوبتر مخصص للمستشفي تمهيدا لادخال خدمة الاسعاف الطائر بعد سقوط 6 من طلبة الكلية الحربية شهداء في الاستاد في عملية ارهابية من عام اثناء تقديمهم عرض به وعدم امكانية نجدتهم سريعا لعدم توافر وسيلة اسعاف طائرة والقوات المسلحة ستدفع تكلفته كاملة.

- مستوى من النظافة لم اراه في اي جامعة حتي الجامعات الخاصة. ملحوظة تعمدت ان اذهب بمفردي لبعض الاماكن لم تشملها الزيارة لأتأكد هل النظافة في الاماكن التي زرناها فقط لأن رئيس الجامعة معنا أم في كل مكان ودخلت حتي حمامات الطلبة في كليات لم نزرها ووجدت أن المستوي واحد حتي الحمامات يا ربي نفس مستوي نظافة حمامات فنادق الخمس نجوم ناقصها بس الصابون السائل فيا ريت رئيس الجامعة يأمر بتوفيره في الحمامات (يا سلام على التناكة ده فيه جامعات حمامات الدكاترة فيها لا تصلح للاستخدام الادمي)

- جانب تاني مهم جدا عرفته بالصدفة من صديقي واخي د هشام عجلان عن تجربة لزوجته د بسنت مصطفي الدكتورة بجامعة طنطا والحاصلة علي الدكتوراة في اللغة من احد اكبر الجامعات في المانيا وهي أن رئيس الجامعة حين اراد انشاء كلية الالسن طلب cv لاعضاء هيئة تدريس متميزين حاصلين على الدكتوراة من الخارج لبدء الكلية بهم وكان ممن وقع الاختيار المبدئي عليهم د بسنت واتصل بها مكتب رئيس الجامعة وذهبت دون ان تعرف السبب ودون سابق معرفة مع رئيس الجامعة ثم رفضت عرضه لظروف السفر واعتقد انها تندم الان.

- اللى شايفه ان فيه اهتمام رهيب من رئيس الجامعة بعناصر العملية التعليمية كلها سواء كانشاءات او معامل او اجهزة او امكانيات او العنصر البشري والطلاب وشوفنا المدينة الجامعية للطالبات من الخارج لانها بينها وبين الجامعة سور.

- ومن الحاجات اللي عجبتني جدا اني اكتشفت ان لسة فيه مسئولين في مصر لا ينبسبوا كل شئ لنفسهم فرئيس الجامعة بلسانه قال ان التطوير اللي بيتعمل في الجامعة بدأ علي يد رئيس الجامعة السابق ثم حدث التطوير الحالي بانشاء كليات جديدة والمستشفي في عهده. فيه رؤساء جامعات عريقة بيحسسوك ان الجامعة بتاعتهم كانت لا شئ ومزبلة وانهم جعلوها ضمن افضل 100 جامعة في العالم رغم ان جامعاتهم في الحقيقة في عصرهم لم يحدث فيها اي تقدم الا على المستوي الاعلامي.

- على المستوي الانساني حصلت علي مقابلة رائعة من اصدقاء اراهم وجها لوجه لأول مرة في حياتي زي د محمد غلوش و دنورهان البنا و دمروة نعيم نموذج لمعني ان تكون استاذ جامعي وغيرهم من الزملاء المحترمين جدا بالجامعة ويا ريت يتنقل حظيرة المواشي لمكان بعيد علشان د غلوش زعلان من الموضوع ده.

كلمة اخيرة: والله نفسنا نشوف مصر احسن دولة في العالم وجامعاتنا كلها ضمن افضل 100 جامعة في العالم وانتقاداتنا دائما هدفها الاصلاح فقط وزي لما بنشوف حاجة غلط بننتقدها زي ما لما بنشوف حاجة صح احياناً لازم نقولها ونمدح القائمين بها فتحية لكل العاملين في جامعة كفر الشيخ بدء من رئيس الجامعة المحترم وانتهاء بأصغر عامل في الجامعة كلها. اللهم اجعل كل جامعاتنا كفرشيخية