الإثنين 22 أبريل 2024
رئيس مجلس الإدارة
محمد ابراهيم نافع
رئيس التحرير
محمد الصايم
أخبار الجامعات

فى واقعة طرد طلاب كلية الطب البيطرى.. رئيس جامعة مدينة السادات " محصلش ".. والسبورة تؤكد " حصل " بالمستندات | أخبار الجامعات

الأربعاء 21/فبراير/2024 - 06:52 م
اثناء واقعة طرد طلاب
اثناء واقعة طرد طلاب طب بيطرى بجامعة مدينة السادات

رئيس جامعة مدينة السادات شادن معاوية ينطبق عليها المثل الشهير ضربنى وبكى وسبقنى وشكى حاليا، السبورة خلال الساعات الماضية رصدت مشكلة طرد طلاب كلية الطب البيطرى  من مبنى المعامل المركزى بـ جامعة مدينة السادات  بكل أمانة من على أرض الواقع وبدلا من حل المشكلة التى حذر منها مجلس كلية الطب البيطرى قبل بدء العام الدراسى الحالى فى 27 / 9 / 2023 حتى لا تقع الجامعة فى صادم مع طلاب الكلية وأهدار وقتهم وتفرغهم للمذاكرة  واغلبهم من المغتربين ، حاولت تبرير فشلها وعدم الاستجابة للتحذيرات السابقة، بعد أن وقع الصدام السبت الماضى،  وقام الأمن الأدارى لـ جامعة مدينة السادات  بطرد طلاب كلية الطب البيطرى من المبنى بأمر " سيادة " رئيس الجامعة، قامت بنشر بيان  تحت عنوان هام وعاجل على موقع الجامعة الرسمى، تتهم فيه موقع السبورة بنشر الأكاذيب وأن واقعة طرد الطلاب لا أساس لها من الصحة. رغم أن جميع العاملين شاهدوا الواقعة المؤسفة 

استغاثة طلاب كلية الطب البيطرى بعد طردهم من السكشن 

السبورة تؤكد أن كل ما نشر حول واقعة طرد طلاب الفرقة الثالثة بكلية الطب البيطرى بـ جامعة مدينة السادات  والذين تم طردهم وعددهم يقرب 50 طالب وطالبة السبت الماضى مع المدرس المساعد يسرى العبد بقسم طفيليات خارج سكشن معمل الطفليات الساعة 10 صباحا، ولدى السبورة العديد من المستندات والتسجيلات الصوتية التى تثبت ما قمنا بنشره وعلى استعداد تمام لتقديمها لوزير التعليم العالى الدكتور المحترم أيمن عاشور الذى نعلم أنه يرفض ولن يقبل المساس بابنائه الطلاب ويحترم الصغير قبل الكبير 

مجلس كلية الطب البيطرى حذر رئيس الجامعة 

استهلكلت الدكتورة شادن معاوية وقت العاملين بـ جامعة مدينة السادات فى كتابة بيان  ولايمت للحقيقة بصلة من قريب أو بعيد، وقد حذر مجلس كلية الطب البيطرى بـ جامعة مدينة السادات رئيس الجامعة، من مغبة اثارة بلبلة مع الطلاب وعدم الصدام بهم حرصا على استقرار الكلية والجامعة، حيث تم قطع الكهرباء والمياه عن المعامل بالمبنى المخصص للمعامل وطلاب الفرقة الثالثة منذ شهر سبتمبر 2023 والذى كلف الدولة ملايين الجنيهات، وبتعنت وعدم وجود الحس السياسى لديها اصرت على اخلاء الطالب الأول من مبنى معامل الكلية بدون سبب واضح، مما أثر على العملية التعليمية منذ بدياة العام الدراسى حتى كتابة هذه السطور 

السبورة ترد على بيان جامعة مدينة السادات 

وقد قالت الدكتورة شادن معاوية فى بيان الجامعة تحت عنوان " هام وعاجل"، طالعنا موقع السبورة الالكتروني مدارس وجامعات ( أخبار الجامعات) تحت عنوان رئيس جامعة مدينة السادات تأمر الامن بطرد طلاب الطب البيطري من المحاضرات وغلق أبواب المعامل، وهذا غير ها عاري تماما عن الحقيقة والصحة يستد الى أكاذيب مفتعلة حيث ان الواقعة برمتها لا أساس لها من الصحة ولم يحدث ان قامت السيدة أ.د/ رئيس الجامعة بطرد طلاب الطب البيطري من المحاضرات  او السكاشن حيث ان مبنى المعامل المركزية المنوه  

السبورة ترد،هناك تسجيلات صوتية طرد طلاب كلية الطب البيطرى  وعضو هى التدريس من المبنى بأمر رئيسة جامعة مدينة السادات وهو ما اثار غضب الطلاب السبت الماضى الساعة الـ 10 صباحا 

قالت جامعة مدينة السادات فى بينها انه مازال المبنى تحت الانشاء والتأسيس والتشطيب، نؤكد أن الدور الأول تم الأنتهاء منه وفرشه بموجوب مذكرة تفاهم بين الجهة المعنية نظرا لظروف طارئة لاستغلال كلية الطب البيطرى طبقا للمخطط الهندسى للشمروع والمعتمد من مجلس الجامعة شهر يونيو 2022

وبعيدا عن باقى البيان الذى تتهم فيه جامعة مدينة السادات موقع السبورة بالكذب والأفتراء والتضليل، الواقعة حدثت بالفعل وكل الادلة موجودة لدينا 

وجاء رد جامعة مدينة السادات على بيان الجامعة على صفحتها الرسمية على موقع التواصل الأجتماعى 

عمار ياسر البري

وبالنسبه حضرتك لأسعار الكتب اللي الجامعة حاطها لا واي الكتاب pdf ولا يحق للطالب انه يحمل الكتاب ومع انتهاء الترم خلاص كدا الكتاب يقفل

وبالنسبه للانشطه والبدلات اللي لينا من سنه اولي ومكافأة التفوق اللي لم تصرف حتي الان ...عرض المزيد

 

 

 

Mohammad Qatsh

الرد يحمل في طياته أن الواقعة حدثت بالفعل والرد يحاول نفيها لكنه أيدها

Ahmed Elgazar

أنا من سنة أولى وأنا بحضر معظم السكاشن في المبنى ده وكان خلصان تماما كل اللي العمال كانوا بيعملوه بعض الأعمال خارج المبنى وخلاص واحنا مكنش لينا علاقة بيهم أو في شىء خطر على سلامتنا مثلا زى مبتقولوا والمبنى كان من جوا خلصان وكل المعامل خلصانة ومش ناقص...عرض المزيد

 

Saif Adel

عايزين نلغي الغياب

 

عمار ياسر البري

Saif Adel ادعمههههه

😂
😂

 

Ziko Mohsen Hawas

اكاذيب ايه ال بتتكلموا عليها!!

حضرتك ف صور بتثبت دى وكمان فيديوهات اننا كنا داخلين السيكشن بتاعنا واتمنعنا بالقوه انتا مندخلش ولما سالنا عن السبب قالك دى تعليمات من رئاسه الجامعه من فوق ، ازاى منظمه كامله وكليه بحجم كليه مدينه السادات تمنع الطلاب ع حاج...عرض المزيد

 

Omar Ayoup

السلام عليكم

كون أن العميد يحتاج مبنى للمعامل وميلاقيش ويضطر أنه يستخدم مبنى قيد للإنشاء مش تبع الجامعة فده برضه لا ينافي المسؤولية ف توفير مبنى للمعامل للطلبة. سيادتك كان عندك اطلاع بحاجة كلية الطب البيطري لمعامل بتاريخ الحادي عشر من ابريل للعام المن...عرض المزيد

 

بن موسي

البيان بيبين مدي التقصير والإهمال اللي في الجامعة

انا واحد من طلبه السكشن ومعايا فديوهات تبين الأمن وهو رافض اننا ندخل المعامل ونحضر السكاشن .عاوز أوضح كذا نقطه وهما

١-كل اللي اتقال في البيان شعارات فقط ومفيش مسئول حقيقي عن سير العمليه التعليميه سواء ...عرض المزيد

 

 

أبو عمران

و ليه الطالب ملوش حق يمتحن إمتحان منتصف الفصل الدراسي اللي هو الميد تيرم غير لما يدفع فلوس الكتاب ؟

ده إمتحان و درجات أعمال سنة و الطالب له حق الإمتحان مش لازم أشتري الكتب عشان أمتحن إمتحان من حقي في درجات أعمال السنة و أسعار الكتب كل كتاب له سعر مختل...عرض المزيد

 

Ahmed Nanoush

والله العظيم انتم في وهم

انزلوا علي أرض الواقع وشوفوا اللي بيحصل مع الناس

كفاياكم تضليل بقا

Moaz Etabakh

حرام عليكو ي جدعان مش كفايه الصحراا اللى رامينهم فيها والنفسيه الخرااا بسبب الكليه واتوبيسات اى اللى فيها عطل فنى اشمعنا الاتوبيسات المكيفة بتاعت الدكاتره مش فيها عطل وقوافل اى اللى بتلغوها اللى هى اساس استفاده الطلاب ووقف البديل لها وبديل النشاطات وا...عرض المزيد

 

Rania Ramadan

اكاذيب؟؟؟؟؟

 

Abdou A. Othman

حضرتك كاتب في البوست ان الجامعة تسعي علي توفير بيئة تعليمية والطلاب مخدتش سكاشن امبارح ودا فيه تضاد في المعني، ال حصل دي حقيقة مش اثارة بلبلة ولا كلام مزيف ، واضافة علي ذلك اسعار الكتب الي نصتها ادارة الجامعة والتي لم تراعي فيها ظروف الطلاب و الحالة ال...عرض المزيد